Search
  • Henrik Hjarsbæk

Mentaltrænings e-bog til fodboldspillere

Fodbold er et dynamisk spil, hvor du det ene øjeblik oplever selvtillid og gåpåmod, mens du pludselig kan blive lammet, låst og føle dig ude af kampen, blot fordi du har lavet en fejl og nu oplever mental modgang. Fodbold handler om tekniske finurligheder, eksemplariske kombinationsmønstre, taktiske genialiteter, mental styrke og en fysisk krævende præstation på 90 minutter.


Alle de tekniske, taktiske og fysiske færdigheder, der er blevet trænet i tusindvis af timer, kan gå tabt, hvis spilleren ikke har udviklet de nødvendige mentale præstationsfærdigheder.

Det er fodboldspillerens mentale styrke, der afgør om vedkommende tør og derved kan overføre sine færdigheder fra træningsbanen til kampdagen. Er du bedre til træning end til kamp?


De uendeligt mange træningstimer med afleveringer og stikninger med inderside og yderside, halvt liggende afleveringer, førsteberøringer, tæmninger, boldkontrol, driblinger, indlæg, afslutninger, markeringer, tacklinger osv.

kan forblive på træningsbanen, hvis du ikke har den mentale styrke til at modstå din indre kritiker, modgang og det indre og ydre forventningspres. Hvis du ikke tør spille og handle (eksempelvis tilbyde dig, tage chancer, kommunikere og tage ansvar) som du gør til træning eller når du har selvtillid, så vil du have godt af mental træning.


Du kan hente hele e-bogen med redskaber og øvelser til at blive en bedre mental fodboldspiller her.

Fodboldspillere rammes af ambitiøse men urealistiske forventninger til sig selv og deres præstation.


Opstiller du også de højeste krav og forventninger til din egen præstation?

Ender du med at kunne indfri dem, eller bliver de urealistiske?

Bliver du frustreret, skuffet og negativ når du ikke lever op til dine forventninger?

Jeg mener ikke, at der noget galt i at have store ambitioner og forhåbninger til dig selv, din præstation og karriere. Forventninger er urealistiske, når der ikke tages højde for, at i alle kampe og træninger, vil du lave fejl og handlinger, som altid vil kunne forbedres.


De urealistiske forventninger er allerede før kampen begynder, dømt til at mislykkes.

Hvor mange offensive spillere tror du har kravet om, at de skal score? Hvor mange defensive spillere tror du har kravet om, at de ikke skal indkassere mål?

Svaret er mange i begge tilfælde.




De urealistiske forventninger ser således ud:

"Jeg skal bare vinde mine dueller"

"Jeg skal bare være glad" "Jeg skal bare score"

"Jeg skal bare holde buret rent"


De konstruktive og realistiske forventninger ser således ud:

”Ved hvert indlæg skal jeg være i feltet”

”Ved hvert opspil, skal jeg maksimalt være 2 meter fra min modstander”

”Ved hvert kontraangreb skal jeg løbe med frem og tilbyde mig i dybden”

”Jeg investerer 100 % i alle dueller og nærkampe uanset hvor mange jeg taber”.




Det vigtigste for dig er, at huske på hvad du kan styre og kontrollere og hvad du ikke kan. Du bør derfor altid tænke over når du går på banen, hvad der er inden for din egen-kontrol og hvad der er udenfor din kontrol.

Kan du kontrollere vejret, dommeren, modstanderen eller tilskuerne?


Kan du kontrollere dine egne løb, din kommunikation og din vilje?


Du kan altid kontrollere dine egne handlinger, eksempelvis hvad du gør og hvad du ikke gør. Du kan også kontrollere din attitude og din adfærd. Skal du være fornærmet, ligeglad, uinteresseret eller skal du udvise gejst, vilje, motivation, engagement, løbevillighed, ledende ansvar osv?





Drømmen om professionel fodbold

Der er rigtig mange, der har en drøm om at blive professionel fodboldspiller, men det er også et faktum, at det er de færreste, der kommer i nærheden af at nå dette mål. Derfor skal du se din præstation og din karriere som det vigtigste i livet. Det betyder, at du dedikeret og målrettet skal investere alt din tid på at blive bedre.


Hvis du vil i gang med at mental træne, så skal du være indstillet på, at du ikke bliver mentalt stærk efter en uge eller efter et par enkelte træninger. Det kræver tid, erfaringer, fejl, en målrettet indsats og vilje at blive bedre og overkomme dine mentale udfordringer.

Hvis du har læst denne e-bog vidner det om, at du ønsker at blive bedre og det er en god start for dig. Det er ikke alle der evner at afsætte tiden til det.



Podcasten Det Mentale Forspring tager fat i alle tænkelige udfordringer, forstyrrelser og problemer som fodboldspillere og andre atleter oplever.


Ebogen er lavet af mentaltræner Henrik Hjarsbæk, ejer af HH Mentality. Du kan høre Henriks personlige historie som eliteudøver samt hvordan og hvordan han besluttede, efter et tidligt karrierestop, at dedikere sit arbejdsliv til at støtte og hjælpe atleter med at præstere deres bedste.

Henrik er kandidat i Idræt fra Københavns Universitet, hvor han specialiserede sine studier med fokus på sportspsykologi.


E-bogen er gratis for alle og er tiltænkt dig, som gerne vil blive mentalt stærkere og i første omgang vil afprøve det selv. Bogen har derfor 3 konkrete råd og tips til hvordan du kan forbedre dig mentalt, så du forbedrer dig som fodboldspiller.

64 views
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now